Baanpermissie

NGF Baanpermissie

Bij de meeste golfbanen in Nederland kun je uitsluitend golfen als je EGA 54 of een golfvaardigheidsbewijs (GVB) hebt. Deze banen stellen hiermee minimale eisen aan de speelvaardigheid om te zorgen voor doorstroming en tempo in de baan.

Ook word je geacht de veiligheidsregels op een golfbaan te kennen en op de hoogte te zijn van de etiquette, waardoor je op een sociale manier met andere golfers kunt omgaan. Bovendien zijn er regels die betrekking hebben op het zorgvuldig omgaan met de baan en de natuur er omheen. Kortom: voldoende redenen om eisen te stellen aan het kennisniveau en de vaardigheden van beginnende spelers.

In Stap 1 van het 9-stappenplan haal je je Golfbaanpermissie.  Je maakt kennis met de omgeving op de golfbaan en leert de basisbeginselen van golf: techniek en etiquette. Hierdoor ben je in staat om op een plezierige en veilige manier baanervaring op te doen. De leden van de club en de golfprofessional kunnen je hierbij begeleiden. Op advies van de golfprofessional geeft de golfbaaneigenaar de Golfbaanpermissie uit. Met Golfbaanpermissie kun je op de baan waar je Golfbaanpermissie hebt gehaald, spelen. Na het behalen van de Golfbaanpermissie kun je doorstromen naar Stap 2, EGA handicap 54. Klik GC d’n Heikant Baanpermissiecursus 2022

Zie ook de aparte folder over het 9-stappenplan op de site van de NGF: www.ngf.nl

EGA handicap 54 is het bewijs dat je op een 9- of 18-holes golfbaan mag spelen.

Je hebt dan genoeg vaardigheid om op aardig niveau door de baan te gaan en je kent de gevaren van het spel.

Na het behalen van je NGF Golfbaanpermissie en NGF regelexamen golfclub d’n Heikant 2022 kun je een Qualifying Kaart spelen om je handicap te halen. Je speelt een Qualifying Kaart met een marker die minimaal EGA handicap 54 of GVB heeft. Bij het behalen van 18 punten of meer bij een ronde van 9 holes, of 36 punten of meer bij een ronde van 18 holes (uitgaande van EGA handicap 54), behaal je EGA handicap 54 of lager. Bij meer punten wordt je handicap lager vastgesteld. Deze Qualifying Kaart moet bij een golfclub geregistreerd zijn en na het spelen bij de club worden ingeleverd.

Na het behalen van EGA handicap 54 begint het golfen pas echt. Als je regelmatig gaat spelen dan heb je steeds minder slagen nodig voor een rondje. Bij elke volgende kaart die je goed speelt, verbeter je je handicap, waardoor deze dan omlaag gaat. Zolang je een handicap hebt tussen 54 en 37, gaat je handicap niet omhoog als je een keer slechter speelt.

Het leuke aan golf is dat er een handicapsysteem bestaat. Een handicap is een getal dat aangeeft hoeveel slagen je tijdens een ronde meekrijgt. Met de handicapverrekening kun je daardoor winnen van iemand die misschien veel beter is dan jij.

Handicapregistratie
Als je een handicap hebt gehaald en je wilt deze verlagen, kun je lid worden voor je regeistratie “Vrienden van d’n Heikant” voor € 60,00 per jaar kun je registreren, dan zorgen wij voor jouw handicapregistratie. Hier lever je ook de Qualifying Kaarten in.  Je kunt je kaarten dan in ons systeem zelf bijhouden. Elk jaar krijg je van ons een nieuw pasje met je juiste handicap.

U krijgt nu een flinke korting op het lespakket, kijk hiervoor bij Stap 1 GC d’n Heikant Baanpermissiecursus 2022